logo

Zakres badań rynku farmaceutycznego

Zakres badań rynku farmaceutycznego

 

Koncerny farmaceutyczne muszą nieustannie badać rynek, aby pozostawać przed agresywnie działającymi konkurentami. Zakres takich analiz może być jednak różny w zależności od tego, jakie produkty są dostępne w ich portfolio, a także jakie mają one cele na najbliższe miesiące lub lata. Aby móc zrewidować te plany, niezbędne jest jednak przeprowadzanie badań rynku farmaceutycznego. Czego dokładnie mogą one dotyczyć?

 

Badanie nawyków konsumenckich

 

Leki (głownie bez recepty) oraz suplementy diety są pod wieloma względami podobnymi produktami jak ubrania czy telefony komórkowe, również podlegają bowiem nawykom konsumenckim i są nabywane w określonych okolicznościach.

 

Dlatego też koncerny farmaceutyczne dążą do tego, by jeszcze lepiej poznać preferencje zakupowe swojej grupy docelowej, efektywniej kreować komunikaty sprzedażowe oraz pojawiać się w świadomości nabywców dokładnie wtedy, gdy podejmują oni decyzję o zakupie.

 

Testowanie koncepcji opakowań

 

Dzięki badaniom rynku farmaceutycznego przeprowadzanym za pomocą np. multimedialnych nośników, można również testować różne warianty opakowań leków czy suplementów diety. Okazuje się bowiem, że takie detale jak rozmiar czcionki czy jej wariant, a także dobrane kolory, mają wpływ na ostateczny wybór.

 

Warianty te należy przetestować przed wprowadzeniem produktu na rynek i można to zrobić właśnie dzięki badaniom rynku farmaceutycznego. Do ich przeprowadzania zachęcają m.in. eksperci z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat® wskazujący, że ich realizacja pozwoli zwiększyć wolumen sprzedaży i jednocześnie ograniczyć potencjalne straty związane z obraniem niewłaściwej ścieżki koncepcyjnej.

 

Badanie elastyczności cenowej

 

Jaka cena za dany lek lub suplement diety jest za niska i może sygnalizować jego niską jakość? Jaka cena jest wysoka, aczkolwiek akceptowalna przez klientów? Jaka jest natomiast za wysoka i nie jest już akceptowalna przez grupę docelową? Właśnie takie elementy można sprawdzić dzięki badaniu rynku farmaceutycznego i wybrać tym samym cenę, która zagwarantuje zysk i którą skłonni będą zapłacić klienci.

 

Odbiór kampanii reklamowej

 

Kolejnym obszarem zastosowania badań rynku farmaceutycznego jest to, jak odbierana jest planowana kampania reklamowa. Jej przetestowanie na grupie potencjalnych klientów to przede wszystkim zmniejszenie ryzyka niepowodzenia i zmarnowania budżetu. Można bowiem sprawdzić:

 

  • jak adresaci oceniają koncepcję,
  • czy dobrze komunikuje ona zalety produktu,
  • czy odbierana jest pozytywnie czy negatywnie,
  • czy po jej obejrzeniu potencjalni konsumenci byliby skłonni zakupić preparat.

 

Gdy kampania reklamowa jest w fazie koncepcyjnej, jej sprawdzenie pozwala wprowadzić odpowiednie zmiany i zaprezentować ją dopiero wtedy, gdy będzie ona właściwie przygotowana.

 

Jak doskonale widać badania rynku farmaceutycznego są absolutnie niezbędne, jeśli koncern chce osiągnąć wysoki wolumen sprzedaży i budować stałą przewagę konkurencyjną. Oczywiście istotne jest, aby takie badanie było przeprowadzone przez specjalistów, którzy mają dodatkowo dostęp do dużej grupy respondentów. Dokładnie na to można liczyć korzystając z usług Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat®.

Polecane serwisy:
Copyright © 2018